Марічка Артиш: Open Space дає стільки, скільки ви готові взяти

Додано Administrator 10.03.2013. Опубліковано в Новини

Марічка Артиш, випускниця МІМ-Київ (MBA-2011) і керівник консалтингового центру «Перспектива-М» розповіла про Відкритий Простір (Open Space) – новий для України формат пошуку бізнес-рішень. У цьому форматі незабаром відбудеться перша зустріч керівників та власників українського бізнесу – Open Business Space(Буковель, 16-17 березня), розроблена за її ініціативою. Марічка Артиш переконана, що ця напівформальна інтерактивна технологія додасть українському бізнес-середовищу довіри й відкритості.

ПЕРЕДІСТОРІЯ


Технологія Open Space з’явилася в Україні кілька років тому. Її привіз із Німеччини консультант Джо Тьопфер, і деякий час вона вже циркулює у громадському секторі. Торік відбулася велика Міжнародна конференція «Кримська весна розвитку» – Відкритий Простір для громадських лідерів, де Тьопфер виступив основним модератором. Зазвичай, тривалі події втомлюють, особливо, якщо це «традиційні» конференції, де ти отримуєш величезну кількість інформації й майже фізично відчуваєш, що місця в голові починає бракувати. Але тут відбувалися парадоксальні речі: постійний діалог і «нашарування» тематик, без зовнішніх зобов’язань, вивільняли приховані ресурси – можливості твого сприйняття та мислення здавалися практично безмежними. Люди роз’їхалися натхненними й сповненими бажання втілювати напрацьовані ідеї, а це найважливіше. Найкращим фідбеком сьогодні є активне зголошення на «Кримську весну-2013».

Ми з колегами частково «пробували» формат під час регіональних конференцій в Івано-Франківську та програм з розвитку кар’єри. Цікаво, що чим менше аудиторія мала досвіду участі в бізнес-подіях, тим легше вона сприймали нестандартні підходи і отримувала більше користі від своєї участі.

Ідея окремої події, яка зібрала би людей з усієї України і стала «майданчиком» творення змін у середовищі бізнесу, виникла ще восени минулого року. Тоді вона була доволі спонтанна, ми взялися за її втілення практично самотужки – і отримали неочікувано багато запитів. Щоб зробити подію максимально якісною, вирішили відтермінувати до весни.

ПРО ФОРМАТ


Зовнішній спостерігач, напевно, міг би асоціювати подію у форматі Open Space з «мурашником»: близько сотні учасників, сім дискусійних майданчиків, між якими немає стін та дверей, відчуття «простору» в усьому, яке саме закликає долучатися, якщо не в ролі ініціатора та модератора теми, то для обговорення тем інших. У всіх є готові, але не втілені ідеї, а також проблеми, на вирішення яких ідей бракує. Для таких випадків це – дуже добра можливість генерувати і «тестувати», без зайвих обмежень та «загортання у папірчики».

Ті, чий бізнес пов’язаний із пошуком ефективних рішень, навчальними програмами чи конференц-сервісом, зможуть запозичити досвід та використати нові можливості для розвитку й підвищення ефективності своєї діяльності. Хоча, щоб самостійно втілити цей формат, потрібно буде трохи більше підготовки.

Особисто щодо мене – це додаткова можливість для українського бізнесу по-іншому подивитися на життя у світі, що змінюється, знайти для себе «місце під сонцем». Знаю, що це звучить по-філософськи, але деякі речі неможливо побачити «із землі», – якщо ви бували в горах, то зрозумієте, що я маю на увазі.

ЧОГО ЧЕКАТИ


Експерименти завжди пов’язані з ризиком, хоча я б швидше назвала це особливостями: не всі розуміють формат (природно, якщо ніколи не чув, не бачив і не пережив), а тому не всі його сприймають. Будь-щонове та незвичне привертає увагу й зацікавлення людей, направду відкритих до інновацій, які не бояться змін та ризиків (хоч тут ризики для учасників дуже умовні). Власне, такі люди є найбажанішими учасниками подій у форматі Open Space, тут їм буде найбільш комфортно.

Якщо ви звикли жити за регламентом, завжди знати, що вас чекає, робити так, як завжди робите, – ви й отримаєте те, що завжди. Марно за таких підходів очікувати змін. Бізнес чудово розуміє, що нові продукти не гарантують успіху, але можуть змінити світ для нас і для інших, якщо хтось таки наважиться їх запропонувати. В даному випадку цим «хтосем» є ми, а ті, хто ризикне, зможуть першими «продегустувати».

Не варто порівнювати Open Business Space із відомими вам конференціями, зустрічами, вечірками тощо. Це ні на що не схоже. Нічого не відбудеться, якщо ви сидітимете на одному місці й чекатимете, що вас «залучать».

Відкритий Простір дає стільки, скільки ви готові взяти. Якщо потрібен максимум – обирайте те, чого потребуєте тут і зараз: пропонуйте тему, яка «не дає спати», шукайте спільно з іншими шляхи вирішення; долучайтеся до обговорення тем, які «зачепили за живе»; знайомтесь із тими, хто зацікавив; заперечуйте, якщо не погоджуєтесь, і підтримуйте тих, чиє бачення співзвучне з вашим. Якщо узагальнити: не чекайте, що хтось вирішить і зробить щось за вас. Дійте! Можливо, ви не здобудете відповідей на всі свої питання через брак часу чи тому, що в ході події виникне чимало нових, – занотуйте їх, щоб розвинути у майбутньому, може навіть в обговоренні у дорозі.

ПРО ГОЛОВНЕ


Ми спілкуємося «як усі», намагаємося зосереджуватись на «видимо корисних» стосунках, ділимо світ на своїх і чужих. Звісно, було б добре, якби люди більше довіряли і співпрацювали, але це приходить з часом.

Важливо бути достатньо відкритим – інколи коротка подорож дарує неочікувані можливості, якщо ви наважитесь познайомитися з сусідом по купе. Я недарма кажу «наважитесь» – часто трапляється так, що всі мовчать і посилено вивчають щось у вікні чи «гаджетах». Цікавість та відкритість допомагає не тільки виявляти «потрібних» людей, але й отримувати незаангажовану інформацію, в тому числі і в контексті професійних інтересів.

Мені б хотілося, щоб український бізнес умів бачити можливості у змінах навколишнього світу, вираховувати й мінімізувати загрози, не боявся довіряти та співпрацювати – й не зупинявся б у розвитку.

Джерело